Goed onderwijs vraagt om een krachtig curriculum. Een curriculum met duidelijke doelen, valide beslissingen en krachtige didactiek. Dit ontstaat door docenten die vanuit een doordachte visie samenhangend onderwijs ontwerpen op basis van weloverwogen en onderbouwde keuzes. Deze toolbox biedt alles om daar als team samen mee aan de slag te gaan.
Leren door ontwerp

Leerdoelen & leeruitkomsten
Fase 2
Leerdoelen & leeruitkomsten
Heldere doelen geven richting aan het leren, stimuleren zelfanalyse en zelfregulatie en maken feedback effectiever. De leeruitkomsten (of leerdoelen) vormen de anker van het curriculumontwerp. Daarom is het belangrijk om deze samen als team te doorgronden: weet waar je studenten naartoe werken.
Voordat je aan deze fase begint:
✔ Een doordachte visie op leren en het curriculum.
✔ Zicht op de leerresultaten, zoals de kerndoelen, eindtermen, kwalificaties of competenties waar jullie naartoe werken.


Het doel van het onderwijs is een
lege geest vervangen door een open geest.
– Malcolm Forbes
Kennis verrijken
Leerdoelen, leeruitkomsten en lesdoelen
Wat is nu precies het verschil tussen leerresultaten, leerdoelen, leeruitkomsten, lesdoelen en methodedoelen? Een uiteenzetting van alle begrippen.
🕓 11 minuten
Leeruitkomsten formuleren: waarom, wat en hoe?
Waar komen leeruitkomsten vandaan? Waarom zou je er mee werken, wat zijn het nu precies en hoe kun je ze goed formuleren? Een uiteenzetting.
🕓 9 minuten
Drieluik van artikelen: werken met leerdoelen
Op welke manier kun je goed leerdoelen formuleren? En op basis waarvan doe je dit? En hoe zit het daarbij met succescriteria? Een drieluik.
🕓 35 minuten
Aan de slag
Leerdoelen formuleren
Met deze opdracht ga je als team stap voor stap leerdoelen formuleren voor je (vak)gebied op basis van de kerndoelen of eindtermen.
🕓 1 dag(deel)
Leeruitkomsten formuleren
Met deze opdracht ga je als team leeruitkomsten formuleren op basis van de competenties.
🕓 1 dag(deel)
Kritische beroepssituaties
Met deze opdracht ga je als team kritische beroepssituaties ontleden voor de leeruitkomsten.
🕓 2 uur