Een krachtig curriculum ontwerpen en uitvoeren vraagt om constructieve afstemming en het doorlopend bezig zijn met kwaliteit en het evalueren van wat werkt. Dit vraagt om goed onderwijskundig leiderschap en het gezamenlijk werken aan een kwaliteitscultuur. Deze aspecten spelen bij alle fases een rol.
In deze fase geef je antwoord op vragen zoals:
✔ Hoe betrekken we collega’s?
✔ Wat verstaan we als team onder kwaliteit?
✔ Hoe evalueren we of we doen wat we beogen?
Management is de dingen goed doen;
leiderschap is de goede dingen doen.
Artikelen
Wat is kwaliteit?
Kwaliteit van onderwijs is iets wat iedereen belangrijk vindt en waar alle docenten mee bezig zijn, zowel bewust als onbewust. Maar wat is nu kwaliteit?
🕓 13 minuten
Leiderschap nemen en delen
Curriculumontwikkeling vraagt om leiderschap. Durf jij leiderschap te nemen én te delen ongeacht je formele positie? Een artikel voer die vraag.
🕓 6 minuten
Backward design
Wat is backward design? Waarom kan het helpen constructieve afstemming te bereiken? Hoe helpt het de twin sins te voorkomen?
🕓 6 minuten
Opdrachten
Studencriteria
Kijkend naar het huidige (ontwerp van het) curriculum, in hoeverre met verschillende type studenten, zoals de studiebol of de eeuwige student? Daar ga je in deze opdracht mee aan de slag.