Goed onderwijs vraagt om een krachtig curriculum. Een curriculum met duidelijke doelen, valide beslissingen en krachtige didactiek. Dit ontstaat door docenten die vanuit een doordachte visie samenhangend onderwijs ontwerpen op basis van weloverwogen en onderbouwde keuzes. Deze toolbox biedt alles om daar als team samen mee aan de slag te gaan.
Leren door ontwerp

Fase 5
Leeractiviteiten
Krachtige leeractiviteiten zijn activiteiten die studenten ondernemen om kennis of vaardigheden eigen te maken en stap voor stap een neus voor kwaliteit te ontwikkelen. Dit vraagt om het doorlopend inzetten van motiverende didactiek, effectieve leerstrategieën en formatief handelen. Leren is een actief proces.
Voordat je aan deze fase begint:
✔ Heldere leerdoelen of leeruitkomsten.
✔ Een visie op en planning van het beoordelen en beslissen.


The most important single factor influencing learning
is what the learner already knows. Ascertain this
and teach him accordingly.
– David Ausubel
Kennis verrijken
Chunking in de les
Ons brein is doorlopend bezig met ‘chunken’: het effectiever opslaan van kennis in kennisschema’s. Een krachtig principe om mee te nemen in het ontwerp.
🕓 7 minuten
5 x Groepsgewijze feedback
Op welke manier kun je feedback zo inzetten dat de gehele groep er actief van leert? Er zijn verschillende leerzame werkvormen om groepsgewijze feedback te geven.
🕓 7 minuten
6 x Voorkennis te activeren
Voorkennis is één van de meeste bepalende factoren van het leren. Op welke manier kun je hier goed bij stilstaan in de les? In dit artikel 6 krachtige, laagdrempelige werkvormen.
🕓 8 minuten
Laat studenten nadenken
Leren moet pijn doen, zegt men wel eens. Hoe zit dat precies? Leren is een actief proces. Hoe kun je daar rekening mee houden in het ontwerp? Dat lees je hier.
🕓 4 minuten
Motiveren om te leren
Op welke manier kun je studenten motiveren om te leren? Een belangrijke factor is in hoeverre studenten autonomie ervaren bij het leren.
🕓 8 minuten
Hoge verwachtingen
Hoge verwachtingen zorgen hogere prestaties, weten we uit onderzoek. Hoe zien hoge verwachtingen er in de praktijk uit? En wat vraagt dit van het ontwerp?
🕓 3 minuten