Goed onderwijs vraagt om een krachtig curriculum. Een curriculum met duidelijke doelen, valide beslissingen en krachtige didactiek. Dit ontstaat door docenten die vanuit een doordachte visie samenhangend onderwijs ontwerpen op basis van weloverwogen en onderbouwde keuzes. Deze toolbox biedt alles om daar als team samen mee aan de slag te gaan.
Leren door ontwerp

Fase 6
Samenhang
Heldere doelen of leeruitkomsten, valide toetsing en krachtige leeractiviteiten maken nog geen goed curriculum. Een goed curriculum vraagt om constructieve afstemming tussen de verschillende onderdelen, passend bij jullie doordachte visie. Een goed curriculum ontstaat vanuit samenhang.
Voordat je aan deze fase begint:
✔ Doelen, een toetsprogramma en opzet van de leeractiviteiten.
✔ Een goed overzicht van alle onderdelen van het ontwerp.


Wie de samenhang der dingen doorziet, heeft kennis.
– Confucius
Kennis verrijken
Een krachtig curriculum
Wat maakt een curriculum krachtig? Belangrijke elementen zijn samenhang, focus en zo nog een paar. Een artikel met 7 kenmerken van een krachtig curriculum.
🕓 5 minuten
Constructieve afstemming
Op welke manier kun je zorgen voor een goede afstemming tussen de doelen, toetsing en leeractiviteiten? Een artikel met video over dit concept.
🕓 6 minuten