Een curriculum is nog geen ambitie. Zonder een collectieve ambitie is het curriculum een stuurloos schip. Een krachtig curriculum vraagt om een doordachte, breed gedragen visie, missie en kernwaarden. Het is daarom belangrijk om als team actief stil te staan en blijven staan bij de collectieve ambitie.
In deze fase geef je antwoord op vragen zoals:
✔ Wat is onze visie op het curriculum, toetsen en leren?
✔ Wat zijn de intenties van ons onderwijs?
✔ Waartoe leiden we op?
Je kunt beter ten onder gaan met
je eigen visie dan met de visie van een ander.
Artikelen
Curriculumideologieën
Waartoe dient het curriculum? Is dit bijvoorbeeld om kennis toe te brengen of studenten zichzelf te laten ontplooien? Een overzicht van de vier curriculum ideologieën.
🕓 5 minuten
Leertheorieën
Op welke manier kunnen studenten het beste leren? Is dit bijvoorbeeld op basis van een instructie of door dingen te ontdekken? Een samenvatting van zes theorieën.
🕓 6 minuten
Innovatie als leerproces
Samen werken aan een collectieve ambitie is een leerproces dat vraagt om leiderschap, op alle lagen. Wat is er dan nodig? En hoe kun je hier aan werken?
🕓 8 minuten
Opdrachten
Visie op het curriculum
Welke curriculumideologie sluit het beste aan bij jullie visie? In deze opdracht ga je aan de hand van 4 ideologieën met elkaar in dialoog over de visie op het curriculum.
🕓 60 minuten
Curriculumkeuzes
Als je met kiezen, is een docent dan een coach of leraar? Alles flexibel of niks flexibel? In deze opdracht ga je aan de hand van dilemma’s met elkaar in dialoog over jullie ambitie.