Heldere doelen geven richting aan het leren, stimuleren zelfanalyse en zelfregulatie en maken feedback effectiever. De leeruitkomsten (leerdoelen) vormen de anker van het curriculumontwerp. Daarom is het belangrijk om deze samen als team te doorgronden: beslis samen waar je studenten naartoe werken.
In deze fase geef je antwoord op vragen zoals:
✔ Op basis waarvan schrijven we onze leerresultaten?
✔ Hoe formuleer je goede leerresultaten?
✔ Hoe zorg je voor balans in de leerresultaten?
Het doel van het onderwijs is een
lege geest vervangen door een open geest.
Artikelen
Leerdoelen, lesdoelen en leeruitkomsten
Leerdoelen, lesdoelen en leeruitkomsten Wat is nu precies het verschil tussen leerdoelen, lesdoelen, leeruitkomsten en methodedoelen? In dit artikel een uitgebreide uiteenzetting met voorbeelden.
🕓 10 minuten
Leeruitkomsten formuleren
Leeruitkomsten formuleren Hoe kun je goede leeruitkomsten formuleren? Op basis waarvan doe je dit en uit welke componenten bestaat een goede leeruitkomst? Daarover alles in dit artikel.
🕓 9 minuten
Leerdoelen formuleren
Hoe kun je goede leerdoelen formuleren? In dit artikel een uitleg en samenvattende A3 poster die je kunt ophangen of als praatplaat kunt gebruiken.
🕓 5 minuten
Succescriteria formuleren
Succescriteria formuleren Hoe kun je goede succescriteria formuleren bij leerdoelen of leeruitkomsten? Waarom zou je dat doen? Wat kun je met succescriteria? Daarover alles in dit artikel.
🕓 11 minuten
Taxonomie van Bloom
Taxonomie van Bloom De Taxonomie van Bloom wordt vaak gebruikt bij het formuleren van leerdoelen en leeruitkomsten. Helaas wordt de taxonomie vaak verkeerd gebruikt. Een artikel met video.
🕓 4 minuten
Opdrachten
Grote ideeën en essentiële vragen
In deze opdracht ga je als vakgroep (sectie) of team grote ideeën en essentiële vragen voor je vakgebied formuleren. Deze opdracht is specifiek gemaakt voor het voortgezet onderwijs.
🕓 120 minuten
Leerdoelen formuleren
In deze opdracht ga je als vakgroep (sectie) of team leerdoelen formuleren op basis van de kerndoelen of eindtermen. Deze opdracht is specifiek gemaakt voor het voortgezet onderwijs.
🕓 120 minuten
Kritische beroepssituaties
Kritische beroepssituaties In deze opdracht ga je als team uit de praktijk kernprincipes verzamelen voor de leeruitkomsten. Deze opdracht is specifiek gemaakt voor het beroepsonderwijs (mbo en hbo).